Czym się różnią probiotyki w płynie od probiotyków w kapsułkach?

Probiotyki to drobnoustroje pozytywnie wpływające na organizm, który kolonizują. Zajmiemy się jednak nie tyle kwestią probiotyków w kontekście ich dobroczynnej działalności a skupimy się bardziej na formie. 
Zarówno leki, suplementy diety, jak i probiotyki, które zresztą na ogół mieszczą się w tych dwóch kategoriach, możemy przyjmować w postaci stałej tj. sypkiego proszku umieszczonego w kapsułkach lub saszetkach lub płynnej. Pytanie brzmi, jak dobrze wybrać?

Kapsułki – różnice wobec probiotyków w płynie

probiotyk w kapsułce

Kapsułki mają to do siebie, że zawarta w nich substancja czynna nie dość, że jest bardzo ściśle wyliczona jak w przypadku tabletek, to w dodatku nie daje się w żaden sposób podzielić. Chyba, że byśmy kapsułkę otworzyli, co jednak może znacząco wpłynąć na zmianę jej właściwości  – np. wchłonięcie nastąpi nie wtedy i nie tam, gdzie trzeba. Kapsułki są przede wszystkim łatwe w przechowywaniu i w transporcie. Z pewnością jest to duża zaleta dla osób, które handlują takimi produktami. Załóżmy, że wyjeżdżamy na wakacje i starannie kompletujemy bagaż i jego częścią jest apteczka. Jeżeli zależy nam na jak najmniejszej wadze to przewagę mają kapsułki.

Kolejna kwestia to aktywacja bakterii. O ile w probiotyku płynnym nie brakuje płynu o tyle bakterie liofilizowane są skrajnie wysuszone. Aby w ogóle mogły się zaktywować muszą się odpowiednio nawodnić. Nierzadko proces nawadniania jest zbyt długi. Tutaj od razu wskazówka dla osób przyjmujących tego typu probiotyk, aby dbać o prawidłowe nawodnienie i spożywać odpowiednia ilość wody w ciągu doby.

Przyjrzyjmy się również sposobie spożycia. Czy można jednoznacznie stwierdzić, że kapsułka jest wygodniejszą formą? Faktycznie, nie trzeba już jej rozcieńczać tak jak np. koncentratu probiotycznego, jednak nie każdy lubi łykać “tabletki”. Tym bardziej jak mamy już w arsenale kilka innych suplementów bądź leków do połknięcia. Patrząc na to wszystko z innej strony warto również prześwietlić skład takiej otoczki. Nierzadko pozostawia on wiele do życzenia, a przecież chcemy się zdrowo odżywiać.

Jakie zalety ma płynna postać probiotyku?

Zacznijmy od tego, że wskazane są preparaty powstające w procesie fermentacji kaskadowej. Oznacza to, że hodowla bakterii probiotycznych prowadzona jest wieloetapowo na kolejnych poziomach wzrastania. Dzięki temu uzyskuje się ich naturalną zdolność zasiedlania środowiska. W konkretnych przypadkach hodowli bakterii, dla ich wzmocnienia funkcjonalnego, często dodaje się również surowce roślinne, z których powstają korzystne dla zdrowia wyciągi.

probiotyk w plynie

Tutaj musimy jednak od razu dokonać podziału. Otóż, mając na myśli probiotyk w płynie, należy wskazać jego czystą formę czyli zawierającą wyłącznie probiotyki oraz ich prozdrowotne metabolity, o których za chwilę, oraz te które zawierają również funkcjonalny wyciąg roślinny. Dalej, odnośnie tych ostatnich powinniśmy wymienić tak naprawdę ich dwa podstawowe zastosowania. Są to: koncentraty napojów i ekstrakty probiotyczne. Określmy je krótko, wyprowadzając ogólne definicje.

Koncentraty napojów probiotycznych posiadają w składzie oprócz samych bakterii probiotycznych, 20 procentowy wyciąg z konkretnych ziół i zalecane są w profilaktyce jako element codziennej diety.

Ekstrakty ziołowo probiotyczne, oprócz samych bakterii probiotycznych, mają już tych składników roślinnych zdecydowanie więcej, bowiem ich 100 procentowy wyciąg i przeznaczone są do suplementacji.

Probiotyki są bez dodatków ekstraktów roślinnych, występują w czystej formie płynnej, zawierają wyłącznie bakterie probiotyczne oraz ich dobroczynne metabolity. Ponadto zawierają trzy razy więcej jednostek bakterii probiotycznych.

Wszystkie spożywamy po rozcieńczeniu w wodzie bądź innym chłodnym napoju np. soku

Szczegółowe zalety płynnych postaci probiotyku a różnice wobec probiotyków w kapsułkach

Podkreślmy od razu, że płynne postacie probiotyku są łatwo przyswajalne. W praktyce oznacza to, zdolność do natychmiastowego, pożytecznego działania żywych bakterii probiotycznych i maksymalnego wykorzystania prozdrowotnych składników z ekstraktów roślinnych. Poza tym takie bakterie charakteryzują się gotowością do adhezji czyli przylgnięcia do nabłonka jelita.

Bakterie probiotyczne zawarte w płynnych probiotykach nie są poddawane procesowi liofilizacji. Oznacza to, że nie zostają poddawane osłabiającemu procesowi przetwarzania polegającemu na suszeniu i mrożeniu. W kontekście probiotyków jest to bardzo ważne gdyż liczy się witalność bakterii. Im będzie większa tym lepiej zachodzić będą procesy namnażania i adhezji. Wybierając probiotyk w płynie można oczekiwać, że preparat zawiera również metabolity dobrych bakterii czego nie doświadczymy w tradycyjnych produktach probiotycznych, w proszku. Należą do nich związki hamujące rozwój patogennych bakterii i grzybów, kwasy organiczne w tym kwas mlekowy i masłowy, przeciwutleniacze oraz niektóre witaminy z grupy B. Wszystkie powyższe są wytwarzane przez bakterie probiotyczne podczas hodowli. W języku naukowym kryją się pod pojęciem postbiotyków.

Skoro istnieją widoczne korzyści wynikające z formy płynnej probiotyków to dlaczego rynek zdominowany jest przez kapsułki?


Bardzo często spotykamy się z tym pytaniem a odpowiedź jest dość oczywista. Proces produkcji obu form znacząco się różni. Mówiąc bardziej precyzyjnie, czas potrzebny do przygotowania preparatu w kapsułce to zaledwie 48-72h. W przypadku preparatów płynnych jest to proces etapowy, trwający łącznie wiele tygodni. W efekcie końcowym oznacza to wyższe koszty, mniejszą skalę produkcji i większe ryzyko „kosztownych, mikrobiologicznych niespodzianek” mogących zaistnieć podczas długotrwałej hodowli. Do tego potrzebni są specjaliści z odpowiednim przygotowaniem w dziedzinie przemysłowej mikrobiologii aby odpowiednio przeprowadzić procesy fermentacji i hodować bakterie. Produkty płynne mają również większą objętość i są cięższe, co oznacza więcej pracy przy logistyce i wyższe koszty transportu

Podsumowanie

Wyjaśniliśmy, czym różnią się probiotyki w płynie od probiotyków w kapsułkach i jakimi cechami obu postaci możemy się kierować. Form probiotyków jest wiele. Poza płynnymi, rynek oferuje różnego rodzaju kapsułki, tabletki, proszki do samodzielnego rozpuszczenia a nawet krople.

Niemniej jednak przy wyborze probiotyków należy kierować się potrzebami zdrowotnymi, profilaktycznymi oraz wysoką skutecznością działania probiotyku. To już od nas samych zależy czy zdecydujemy się na opcję wysoko efektywną (z żywymi, silnymi bakteriami probiotycznymi zdolnymi do natychmiastowego działania), gdzie będziemy musieli poświęcić chwilkę czasu na sporządzenie roztworu, czy też sięgniemy po probiotyk o niższej aktywności (nieaktywny susz probiotyczny), który znajduje się w kapsułce gotowej do połknięcia.

Przy okazji porada: z formy płynnej probiotyku, można również korzystać w sposób niekonwencjonalny. Roztwór można wykorzystać do płukania jamy ustnej w celu ograniczenia rozwoju patogennych bakterii oraz grzybów, zarówno w celach profilaktycznych jak i podczas trwania infekcji.

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>