Czym się różnią probiotyki w płynie od probiotyków w kapsułkach?

Wprowadzenie

Probiotyki to drobnoustroje pozytywnie wpływające na organizm, który kolonizują. Zajmiemy się jednak nie tyle kwestią probiotyków w kontekście ich dobroczynnej działalności a skupimy się bardziej na formie. 
Zarówno leki, suplementy diety, jak i probiotyki, które zresztą na ogół mieszczą się w tych dwóch kategoriach, możemy przyjmować w postaci stałej lub płynnej. Pytanie brzmi, jak dobrze wybrać?

Rozpatrzmy, czym się różnią probiotyki w płynie od probiotyków w kapsułkach.

Trochę o formie płynnej

probiotyk w plynie

Jakie zalety ma płynna forma probiotyku?

Zacznijmy od tego, że takie preparaty powstają w procesie kaskadowej fermentacji. Oznacza to, że podczas hodowli bakterii często dodaje się również surowce roślinne, z których powstaje korzystny dla zdrowia wyciąg.

Musimy jednak od razu dokonać podziału. Otóż, mając na myśli probiotyk w płynie, który zawiera również wyciąg roślinny powinniśmy wymienić tak naprawdę dwie postaci. Są to: koncentraty i ekstrakty probiotyczne. Określmy je krótko, wyprowadzając ogólne definicje.

Koncentraty probiotyczne posiadają w składzie oprócz samych bakterii probiotycznych 20 procentowy wyciąg z ziół.

Ekstrakty ziołowo probiotyczne mają już tych składników roślinnych zdecydowanie więcej, bowiem 100 procentowy wyciąg.

Zaznacza się przy tym, nadal z definicji, że koncentraty mają głównie cel profilaktyczny. Gdy tymczasem ekstrakty pozwalają jednocześnie na szybszy powrót do zdrowia. Spożywamy je rozcieńczając w wodzie bądź innym chłodnym napoju np. soku

Szczegółowe zalety płynnych postaci probiotyku a różnice wobec probiotyków w kapsułkach

Podkreślmy od razu, że płynne postacie probiotyku są łatwo przyswajalne. W praktyce oznacza to, zdolność do adhezji czyli przylgnięcia do nabłonka jelita.

Bakterie probiotyczne zawarte w płynnych probiotykach nie podlegają liofilizacji. Oznacza to, że nie zostają przetworzone w procesie suszenia i mrożenia. W kontekscie probiotyków jest to bardzo ważne gdyż liczy się witalność bakterii. Im będzie większa tym lepiej zachodzić będą procesy namnażania i adhezji.

Wybierając probiotyk w płynie można oczekiwać, że są w nim zawarte również metabolity dobrych bakterii czego nie doświadczymy w kapsułkowanym. Należą do nich związki hamujące rozwój patogennych bakterii i grzybów, kwasy organiczne w tym kwas masłowy, przeciwutleniacze oraz niektóre witaminy z grupy B. Wszystkie powyższe są wytwarzane przez bakterie probiotyczne podczas hodowli. W języku naukowym kryją się pod pojęciem postbiotyków.

Skoro istnieje widoczne korzyści wynikające z formy płynnej to dlaczego rynek zdominowany jest przez kapsułki?
Bardzo często spotykamy się z tym pytaniem a odpowiedź jest dość oczywista. Proces produkcji obu form znacząco się różni. Mówiąc bardziej precyzyjnie, czas potrzebny do przygotowania preparatu w kapsułce to zaledwie 48-72h. W przypadku preparatów płynnych jest to nawet 30 dni. W efekcie końcowym oznacza to wyższe koszty, mniejszą skalę produkcji i większe ryzyko popełnienia błędów. Oprócz tego potrzebni są specjaliści w dziedzinie mikrobiologii aby odpowiednio hodować bakterie i przeprowadzić procesy fermentacji. Produkty płynne, są również większe i cięższe co oznacza więcej pracy przy logistyce i wyższe koszty transportu.

Kapsułki – różnice wobec probiotyków w płynie

probiotyk w kapsulce a w plynie

Kapsułki mają to do siebie, że zawarta w nich substancja czynna nie dość, że jest bardzo ściśle wyliczona jak w przypadku tabletek, to w dodatku nie daje się w żaden sposób podzielić. Chyba że byśmy kapsułkę otworzyli, co jednak może znacząco wpłynąć na zmianę jej właściwości  – np. wchłonięcie nastąpi nie wtedy i nie tam, gdzie trzeba.

Kapsułki są przede wszystkim łatwe w przechowywaniu i w transporcie. Z pewnością jest to duża zaleta dla osób, które handlują takimi produktami. Załóżmy jednak, że wyjeżdżamy na wakacje i starannie kompletujemy bagaż. Jego częścią jest apteczka. Jeżeli zależy nam na jak najmniejszej wadze to przewagę mają kapsułki.

Kolejna kwestia to aktywacja bakterii. O ile w probiotyku płynnym nie brakuje płynu o tyle bakterie liofilizowane są skrajnie wysuszone. Aby w ogóle mogły się zaktywować muszą się odpowiednio nawodnić. Nierzadko proces nawadniania jest zbyt długi. Tutaj od razu wskazówka dla osób przyjmujących tego typu probiotyk aby dbać o prawidłowe nawodnienie i spożywać odpowiednia ilość wody w ciągu doby.

Przyjrzyjmy się również sposobie spożycia. Czy można jednoznacznie stwierdzić, że kapsułka jest wygodniejszą formą? Faktycznie, nie trzeba już jej rozcieńczać tak jak np. koncentratu probiotycznego jednak nie każdy lubi łykać “tabletki”. Tym bardziej jak mamy już w arsenale kilka innych suplementów bądź leków do połknięcia. Patrząc na to wszystko z innej strony warto również prześwietlić skład takiej otoczki. Nierzadko pozostawia on wiele do życzenia, a przecież chcemy się zdrowo odżywiać.

Podsumowanie

Wyjaśniliśmy, czym różnią się probiotyki w płynie od probiotyków w kapsułkach i jakimi cechami obu postaci możemy się kierować. Form probiotyków jest wiele. Poza płynnymi, rynek oferuje różnego rodzaju kapsułki, tabletki, proszki do samodzielnego rozpuszczenia a nawet krople.

Niemniej jednak przy wyborze probiotyków należy kierować się potrzebami zdrowotnymi, profilaktycznymi oraz wysoką skutecznością działania probiotyku. To już od nas samych zależy czy zdecydujemy się na opcję wysoko efektywną (z żywymi, silnymi bakteriami probiotycznymi zdolnymi do natychmiastowego działania), gdzie będziemy musieli poświęcić chwilkę czasu na sporządzenie roztworu, czy też sięgniemy po probiotyk o niższej aktywności (nieaktywny susz probiotyczny), który znajduje się w kapsułce gotowej do połknięcia.

Z formy płynnej można również korzystać w sposób niekonwencjonalny. Roztwór można wykorzystać do płukania jamy ustnej w celu ograniczenia rozwoju patogennych bakterii oraz grzybów, zarówno w celach profilaktycznych jak i podczas trwania infekcji.

Udostępnij znajomym
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>