Czy probiotyki rzeczywiście są takie dobre?

Z czym się je probiotyk?

Na blogu często podejmujemy temat probiotyków. Do tej pory zajmowaliśmy się nimi ogólnie. W kolejnych tekstach przybliżmy szczegółowo ich właściwości, także w kontekście ciekawostek. Przyświecać nam będzie promocja zdrowia.

Przypomnijmy, czym jest probiotyk. Określamy tak drobnoustroje wywierające pozytywny wpływ na organizm, który kolonizują. W przypadku człowieka mamy na myśli głównie bakterie egzystujące w jelitach. W ściślejszym ujęciu probiotyk to mikroorganizmy żywe, a wyselekcjonowane. Przede wszystkim bakterie, nieraz drożdże. Niezbędną cechą probiotyku jest pozytywny wpływ na zdrowie ludzkie. Probiotyk powinien posiadać w składzie odpowiednio dobrane szczepy bakterii. Możemy mówić o probiotykach mono-  i wielokulturowych. Podstawą są szczepy bakterii kwasu mlekowego.

W probiotyki obfitują niektóre produkty żywnościowe, choć trudno w tym przypadku mówić nieraz o selekcji i obliczaniu proporcji czy ilości bakterii. Dałoby się to jeszcze ogólnie wyznaczyć  np. w przypadku jogurtu czy kefiru.Trudniej by jednak było, mając na uwadze kiszone: ogórki, kapustę, buraki. Pozostawmy na razie na boku rozważania, w jakim zakresie i czy te ostatnie produkty możemy probiotykami nazywać.

Podsumujmy, że probiotyki stosujemy często, nieraz nieświadomie, ale dostrzegając jednocześnie ich wpływ na zdrowie. Probiotyk jest dobry, jeśli odczuwamy jego działanie, coś zmienia się w naszym organizmie na korzyść lub pozwala nie zmienić się na niekorzyść. Postaramy się to pełniej uzasadnić.

Probiotyki są dobre od pierwszych chwil życia

Odporność człowieka i zaczątki ludzkiego mikrobiomu kształtują się już w życiu płodowym. Następnie wzmacniane są dosłownie od pierwszej chwili życia.

Zaleca się bowiem, by po porodzie matka podała dziecku pierwsze mleko, tzw. siarę. To początkowe mleko matki jest szczególnie bogate we wszelkie składniki. W wyniku już pierwszego nakarmienia piersią rozpoczyna się proces pełnego formowania się mikrobioty. Probiotyki są dobre jako część natury ludzkiej. Udowodniono, że dzieci karmione od pierwszych chwil życia piersią są w lepszej pod tym względem sytuacji niż te karmione sztucznie.

Czy probiotyki rzeczywiście są takie dobre?

Mleko matki posiada w składzie zarówno przeciwciała odpornościowe, jak i mikroorganizmy warunkujące często tę odporność  i inne korzystne cechy. Ważne więc, by również dostarczać niemowlęciu w takiej postaci składniki probiotyczne.

Probiotyk jest zatem dobry, gdyż pozostaje naturalny, zdrowy i łączy się z fizjologią osoby dorosłej i dziecka. Natura nie wymyśliła niczego lepszego niż karmienie piersią. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza w pierwszych dobach życia człowieka.

Probiotyki są dobre, o czym zadecydowały naturalne składniki

Probiotyki nie są, jak można by przypuszczać, wymysłem farmaceutycznym  końca XX i XXI w. Pozostają za to często naturalnym składnikiem pożywienia dzieci i dorosłych.

Wymieńmy jeszcze raz, starając się nie pominąć, wszystko to, co sprzyja mikrobiocie jelitowej. Głównie mamy do wyboru: jogurty, kefiry, maślankę, kiszone ogórki, kapustę, buraki, tudzież sok z tych dwóch ostatnich. Także kwas chlebowy. Współcześnie warto sięgać na co dzień po rozmaite obfitujące w korzystnie działające bakterie produkty. Kombinacje są dowolne. Może to być, jak widać z powyższego zestawienia,  kiszonka, może kubek jogurtu. O tym, co łączyć, a czego nie napiszemy szerzej innym razem.

Zatem probiotyki są dobre, gdyż znów stwarza je w takiej czy innej, pełnej bądź połowicznej postaci sama natura (warzywa, produkty mleczne) i powszechne procesy fermentacji.

Dobro probiotyku,  gdy nieco zaniedbamy naturę

Spożywanie  probiotyków to świetny element ekologicznego stylu życia. Ważne w takim kontekście, by surowce pozyskiwać  z odpowiednich upraw. Produkty roślinne i mleczne nabierają wtedy mocy.

Wiadomo jednak, w kontekście całościowego odżywiania się, że bardzo trudno obecnie uniknąć niedoborów pokarmowych. Wynikają one z niedostatku składników, które teoretycznie powinny się w żywności znaleźć, w praktyce jednak ich ilość nie jest wystarczająca.

Problem łączy się  niestety z wyjałowieniem gleb pod wpływem stosowania sztucznych nawozów i zanieczyszczenia środowiska. W efekcie w glebie mamy zdecydowanie mniej niż kiedyś zarówno składników mineralnych, jak i bakterii probiotycznych. Coraz większe są w związku z tym nadmienione niedobory pokarmowe. Stąd pojawia się konieczność suplementacji i niestety przynajmniej częściowego wyręczania natury. Suplementacja jako uzupełnianie niejedno ma imię.

W tym miejscu uznamy za nią zarówno spożywanie witamin, minerałów, jogurtów, jak probiotyków i z odpowiednio skomponowanych i wyselekcjonowanych , z uwzględnieniem licznych szczepów, bakterii. Pamiętajmy przy tym, że organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć bakterii probiotycznych. Mikroorganizmy te musimy dostarczyć  w rozmaitej formie z zewnątrz. Jeśli nie udaje się wraz z żywnością, korzystnie jest sięgać po odpowiednie probiotyki, w ścisłym tego słowa znaczeniu. Te są dobre, gdyż pozwalają zniwelować niedostatki pokarmowe wynikające ze współczesnych ograniczeń glebowych.

Probiotyki są przygotowywane w warunkach laboratoryjnych. Dodatkowe składniki roślinne i bogactwo witamin oraz składników mineralnych wynika ze specjalistycznych upraw ekologicznych, z surowymi normami dotyczącymi jakości gleby i sposobów pozyskiwania surowców.

Probiotyki dobre na odporność i samopoczucie

Wspomnieliśmy, że już w życiu płodowym, a szczególnie od pierwszych godzin po porodzie probiotyki dostarczane z mlekiem matki liczą się w kontekście kształtowania odporności. Bakterie od pierwszych dni życia dziecka kolonizują jelita. W tychże znajduje się aż … ok. 75 % naszych komórek odpornościowych. Ciekawie prezentuje się też u osoby dorosłej masa bakterii – znajdziemy ich w układzie pokarmowym ok. 2 kg. Zważywszy na rozmiary drobnoustrojów, robi to wrażenie.

Jelita możemy zatem określić jako drugi układ odpornościowy. Często twierdzi się wręcz, że najistotniejszy, co wynika m.in. ze wskazanych danych ilościowych. Tworzy się przy tym bariera przeciw drobnoustrojom chorobotwórczym, łatwiej zwalczane są ich skutki. Ponadto jelita dzięki spożywanym przez nas pokarmom stanowią rodzaj komunikatora immunologicznego ze światem zewnętrznym. Istotne jest także połączenie jelitowo-mózgowe przez nerw błędny, zatem swoista komunikacja wewnętrzna.

Od tej ostatniej zależy zresztą nasze dobre/złe samopoczucie. Wynika ono, choć rzadko zdajemy sobie sprawę, z prawidłowości/nieprawidłowości w pracy układu pokarmowego, niedoborów mikroorganizmów, zaburzenia ich składu, proporcji itp. Stąd nierzadko bierze się zarówno spadek odporności, jak i większa podatność na stres czy samo przemęczenie.

Probiotyk jest czymś dobrym, dlatego że w kontekście odporności powinniśmy szczególnie dbać o nasz mikrobiom. Jest to istotne na co dzień. Uwzględnia aspekt profilaktyczny, wzmacniając nas równocześnie w obliczu ewentualnego zagrożenia mikrobiologicznego.

Dobre strony probiotyku nie tylko w kontekście odporności

Probiotyki mają szerszy niż wymieniony dotąd zakres oddziaływania. Łącząc się z pracą jelit, wpływają na odpowiednie przyswajanie składników odżywczych, ale też np. regulują rytm wypróżnień i konsystencję kału. Decydują o dobrej przemianę materii i mogą być przydatne osobom odchudzającym się.

Probiotyki mają związek, zwłaszcza w połączeniu ze składnikami roślinnymi, z  naszym wyglądem i z  urodą, wywierając dobry wpływ na stan skóry, włosów, paznokci.

Niezwykle ważne, o czym w przyszłości napiszemy więcej, jest stosowanie probiotyków w kontekście antybiotykoterapii. Chodzi o zachowanie równowagi organizmu. Probiotyki działają bowiem osłonowo. Warto stosować je zarówno w trakcie, jak i po antybiotykoterapii, aż do 7 miesięcy. Antybiotyk niszczy bowiem zarówno bakterie niekorzystne, jak i dobroczynne. Konieczny jest wtedy powrót do równowagi mikrobiologicznej.

Probiotyki są dobre, gdy idzie o zwalczanie stanów zapalnych. Może chodzić np. o zespół jelita nadwrażliwego, infekcje dróg oddechowych, dróg moczowych, zapalania skóry, wszelkie alergie.

Wreszcie dobrych stron probiotyków łatwo się doszukać w przypadku kondycji psychicznej. Regulują one bowiem poziom kortyzolu jako hormonu stresu. Zmniejszają stany lękowe, są skuteczne w profilaktyce depresji. Pozwalają na zdrowy, spokojny sen.

Czy probiotyki rzeczywiście są takie dobre?

Jak wspomóc naturę?

Probiotyki dobrze jest w związku z wszelkimi powyższymi uwarunkowaniami przyjmować przede wszystkim profilaktycznie. Specjalizujemy się w produktach zarówno do terapii jak i profilaktyki. Przykładem produktu do codziennego stosowania jest np. ekologiczny koncentrat probiotyczny z dodatkiem wyciągu z mięty.

Kierując się wysoką jakością, dbamy przede wszystkim o fundament jakim są bakterie. Jest to na kilkanaście szczepów. Przykładowo mogą to być:

Lactobacillus rhamnosus GG (ATCC 53103), L. rhamnosus LR 04 (DSM 16605), L. rhamnosus ATB-LRS905 (LMG 25626), L. acidophilus LA 02 (DSM 21717), L. plantarum LP 09 (DSM 25710), L. plantarum ATB-LPM907 (LMG 26655), L. paracasei LPC 00 (LMG P-21380),

Bifidobacterium breve BR 03 (DSM 16604), B. breve ATB-BBE804 (LMG 13208), B. animalis ssp. lactis BS 01 (LMG P-21384), B. longum ATB-BLM802 (LMG 26652),

Streptococcus thermophilus FP 4 (DSM 18616).

Ilościowo jest to aż 1,8 miliarda mikroorganizmów w dziennej porcji. Probiotyki są dobre, gdyż tak liczne i zróżnicowane intensywnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego, a następnie innych układów i narządów.  

Decydują o stabilności naszego układu odpornościowego. Pozwalają m.in. łatwiej wyleczyć przeziębienia i zapalenia oraz ograniczyć alergie. Pomagają uporać się z negatywnymi skutkami antybiotykoterapii. Dodają energii, stabilizują psychikę.  

O dobrym wpływie probiotyków warto dosłownie i w przenośni przekonać się na własnej skórze. 🙂

Udostępnij znajomym
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>