Odporność

Odporność – wstęp

W codziennych rozmowach zdarza się nam poruszać temat odporności. Nie chodzi przy tym wyłącznie o zagrożenia mikrobiologiczne. Poza bowiem patogenami ożywionymi (wirusy, bakterie, pierwotniaki, grzyby, pasożyty) mamy przecież na uwadze np. odporność na klimat i pogodę (zimno lub gorąco, brak słońca, tolerancja na smog itp.) oraz na stres (odporność psychiczna).

Na tak rozmaite aspekty bycia odpornym wpływa zarówno ruch, kontakty z ludźmi, jak też odpowiednia jakość powietrza i właściwa baza składników odżywczych, w  tym soli mineralnych oraz witamin, zwłaszcza z grupy B; C i D. Uwzględnienie tych czynników powoduje, że organizm staje się silniejszy i ma większą moc w przeciwstawianiu się wszystkiemu, co dla niego niekorzystne.

Sam, ściślej już określony, układ odpornościowy obejmuje wiele procesów. Opiszemy je pokrótce, przybliżając działanie mechanizmów immunologicznych. Następnie scharakteryzujemy probiotyk z kurkumą, imbirem i pieprzem. Wykażemy jego szczególne, ze względu na bakterie i składniki roślinne, działanie na wzmocnienie odporności.

Odporność

Bronie się

Nawet nie będąc świadomi, padamy ofiarami różnych wrogów. Nieraz niebezpieczeństwo czai się na zewnątrz, kiedy indziej wewnątrz. W zasadzie go nie widać, nie słychać i nie czuć. Organizm jednak zachowuje nieustanną czujność. Tu i ówdzie włączają się „lampki kontrolne” i „bezpieczniki”, by po pewnym czasie uruchomić rozmaite „urządzenia” i oczyścić czy naprawić, co tylko się da.

Wymieńmy główne elementy anatomiczne układu odpornościowego, czyli immunologicznego człowieka. Są to: migdałki, grasica, śledziona, węzły limfatyczne (chłonne) i dobrze nam znany z rozważań o witaminach B szpik kostny. Przyjęło się, że szpik kostny i grasica są centralnymi narządami limfatycznymi. Śledziona, węzły chłonne i migdałki to obwodowe narządy limfatyczne. Omówmy po kolei poszczególne funkcje.

Szpik kostny znajdziemy w kościach długich (np. żebra, mostek). W szpiku czerwonym, jeśli chodzi o rolę odpornościową, powstają limfocyty T i B. Limfocyty stanowią rodzaj krwinek białych, czyli leukocytów.

Grasica sytuuje się za mostkiem, w klatce piersiowej. Ma związek z odpornością nabytą (omówimy ją za moment na tle odporności wrodzonej) i limfocytami T. Produkuje też mające wpływ na wzmocnienie odporności hormony. Grasica zarządza pracą śledziony i węzłów chłonnych. U osób dorosłych powoli zanika.

Śledziona to narząd odpornościowy o największym rozmiarze. Znajdziemy ją między IX a XI żebrem, po lewej stronie. Śledziona wpływa na jakość i czystość krwi. Jej zadaniem jest np. likwidacja nieprawidłowo zbudowanych bądź działających erytrocytów. Poza tym śledziona reaguje na wszelkie patogeny, intensyfikując produkcję limfocytów i przeciwciał. Dzięki temu zostają powstrzymywane przede wszystkim infekcje bakteryjne.

Węzły chłonne wytwarzają przeciwciała i limfocyty, sytuując się  w całym organizmie (np. węzły pachwinowe, podżuchwowe, przyuszne). Podobnie jak śledziona, ale na znacznie większą skalę, unieszkodliwiają wszelkie niekorzystne dla organizmu czynniki oraz pełnią rolę oczyszczającą limfę i krew.

Migdałki stanowią barierę istotną szczególnie w pierwszych latach życia. Czasami stają się źródłem problemów i muszą zostać usunięte z korzyścią raczej, niż ze stratą dla odporności.

Zatem: do broni!

U każdego z nas istnieją mechanizmy czułe na to, co jest moje, a co cudze. Immunologia wciąż przynosi nowe odkrycia. Główni wrogowie i obcy to: wirusy i wszelkie organizmy, nieswoiste białka, toksyny, cudze tkanki oraz komórki nowotworowe. Organizm ludzki ma wiele barier. Pierwsze z nich to skóra  i błony śluzowe  – „zamknięte // przymknięte drzwi”, które stanowią jednocześnie zabezpieczenie chemiczne i immunologiczne. Jeśli te wstępne bariery uda się pokonać, włączają się „syreny alarmowe”. Wcześniej jednak musiały niekiedy odbyć się swoiste „ćwiczenia”.

Na ogół mówi się o dwóch rodzajach odporności – wrodzonej i nabytej. Odporność wrodzona (nieswoista) jest powiązana z dziedziczeniem i dotyczy sytuacji, gdy już została pokonana wymieniona wyżej bariera skóry i błon śluzowych.

Są to podstawowe  reakcje organizmu, np. zjedzenie niezdrowego pokarmu wywołuje biegunkę, namnażanie się bakterii prowadzi do podwyższenia temperatury, pod wpływem bodźców i wniknięcia mikroorganizmów może pojawiać się obrzęk, zaczerwienienie, swędzenie, ropa.

Odporność nabyta (swoista) dotyczy zapamiętywania przez organizm tego, co jest dla niego szkodliwe. Taka pamięć może być wytworzona zarówno, gdy wcześniej mieliśmy kontakt np. z danym wirusem czy bakterią, jak i dzięki szczepionkom.
Stosuje się również pojęcie odporność swoista humoralna, mając na uwadze, że organizm zaczyna produkować przeciwciała (białka odpornościowe). Wymierzone są one przeciw patogenom i ich antygenom. Jest to odpowiedź immunologiczna i zasługa limfocytów B. Niekiedy nadal używa się mniej precyzyjnego pojęcia odpowiedź swoista komórkowa. Łączy się ona z limfocytami T, które chociaż powstają w szpiku, to dojrzewają w grasicy.

Niewiele byśmy zdziałali bez limfy. Limfa (chłonka) to część osocza krwi, w naczyniach chłonnych. Przenosi z węzłów chłonnych i tkanek do układu krążenia białka i limfocyty. Nie zawiera natomiast erytrocytów.

Coś na wzmocnienie

O układ odpornościowy warto zadbać, szczególnie w chłodniejszych porach roku. Wiąże się to z właściwym odżywianiem i wpływaniem na kondycję flory bakteryjnej jelit. Jako ciekawostkę warto dodać, że udowodniono, iż na kondycję układu odpornościowego i samych bakterii wpływa także, pozornie do niczego niepotrzebny, wyrostek robaczkowy.

Częściowo odporność swoistą uzyskujemy już dzięki pierwszemu pokarmowi spożywanemu systematycznie po przyjściu na świat – mleku matki. Później liczy się zachowywanie piramidy zdrowego żywienia dziecka i osoby dorosłej.

Na poziom odporności wpływa oczywiście także dobrej jakości sen, rozwinięte formy wypoczynku czynnego oraz umiejętność oswajania stresu i redukcji napięć psychicznych.

Działanie tych  wszystkich czynników intensyfikują, wprowadzając jednocześnie zdrową równowagę, probiotyki. Ich moc oddziaływania jest pełniejsza, gdy użyjemy odpowiedniej kompozycji przypraw. Odporności sprzyja kurkuma, imbir, pieprz.

Odporność

Dwa rodzaje probiotyku premium z kurkumą, imbirem i pieprzem

Tradycyjnie oferujemy dwa rodzaje produktu  JOY DAY, sygnowanego dodatkowo jako premium. W wersji probiotyku o objętości 500 ml oraz jako napój 125 ml. Decydując się w obu przypadkach na formę płynną, ułatwiamy działanie bakterii probiotycznych  i szybciej wzmacniamy układ odpornościowy.

Probiotyk Joy Day – Kurkuma, Imbir, Pieprz 500 ml powinien starczyć na przynajmniej kilkanaście dni regularnego zażywania. Dawka dla dorosłych to bowiem 10-15 ml (2-3 łyżeczki) 3 razy dziennie, podczas posiłku. Dawka dla dzieci to 5 ml 3 razy dziennie. Porcje rozcieńczamy w ok. 100 ml wody lub innego napoju. Produkt przechowujemy w lodówce, optymalnie do 30 dni od otwarcia opakowania.

Napój probiotyczny Probiołyk – Kurkuma, Imbir, Pieprz 125 ml jest jak inne produkty z tej linii przede wszystkim wygodny w użyciu, łatwo go zabierać ze sobą, stwarza większą dowolność stosowania, daje możliwość dłuższego napawania się smakiem. Szybko przy tym gasi pragnienie. Shot powinniśmy wypić maksymalnie w ciągu 48 godzin od otwarcia.

Na stronie https://flowday.pl/produkt/napoj-probiotyczny-probiolyk-kurkuma-imbir-pieprz/ wymieniliśmy liczne zalety omawianego probiotyku, w obu postaciach. Wskażmy raz jeszcze te, które dotyczą układu odpornościowego: zapobieganie stanom zapalnym i łagodzenie ich, ogólna mobilizacja odpornościowa, walka z żywymi patogenami i toksynami.

Liczy się oczywiście również zachowywanie równowagi w mikrobiocie jelitowej. Aby wymienione działania stały się możliwe, zadbaliśmy  o  odpowiednią ilość bakterii. W napoju 125 ml mamy przynajmniej 3,2×106 jtk/ml bakterii probiotycznych. Z kolei ekstrakt ziołowy zawiera minimum 4×107 jtk/ml.

Szczepy bakterii to: 

Lactobacillus rhamnosus GG, L. rhamnosus LR 04, L. rhamnosus LR 05, L. acidophilus LA 1, L. delbrueckii ssp. bulgaricus LB 2,  L. casei 101/37, L. plantarum LP 02, L. plantarum LP 01,  L. fermentum LF2;

Bifidobacterium breve BL 10, B. breve Bbr 8, B. longum BL 03, B. animalis ssp. lactis Bi 1 MDX;

Streptococcus thermophilus Z 57, S. thermophilus 9 Y.

Lactobacillus to podstawa mikrobiomu. Szczepy tych bakterii stwarzają ochronę przed patogenami, wzmacniają odporność i zapobiegają zakażeniom.

Bifidobakterie wytwarzają: witaminy z grupy B, bakteriocyny – rodzaj hamulca dla namnażających się mikroorganizmów chorobotwórczych i naturalne antybiotyki. Bifidobakterie podwyższają odporność i redukują ilość patogenów.

Streptococcus również podnoszą odporność organizmu. Liczy się poza tym wzajemne wpływanie na siebie różnych szczepów i intensyfikacja.

Podsumowując – kurkuma, imbir, pieprz a odporność

Odporność

Poza szczepami bakterii w  obu produktach znalazły się poddane fermentacji składniki ekologiczne. Jest to fermentacja kaskadowa, gdzie  elementy rośliny dzielone są na małe cząsteczki, a sam proces jest wielokrotny. Wskazane w tytule składniki dzielą się procentowo na: korzeń kurkumy (49%), korzeń imbiru (49%), ziarna pieprzu (2%). Wykażmy wpływ tej trójki na odporność.

Kurkuma jest rośliną z rodziny imbirowatych, zawierająca w swym składzie kurkuminę. W kurkuminie znajdziemy z kolei polifenole, dzięki czemu kurkuma ma silne właściwości przeciwutleniające. Kurkuma działa antynowotworowo, co łączy się z nierzadko zapominaną rolą układu immunologicznego. Wykazuje efekt przeciwzapalny. Zwiększa odporność i pozwala szybciej uporać się z infekcjami. Łagodzi wszelkie problemy związane z przedostaniem się do organizmu toksyn.

Imbir zwiększa pozytywne skutki kurkumy i pieprzu. Korzeń imbiru zawiera liczne witaminy i sole mineralne. Jeśli chodzi o radzenie sobie z zagrożeniami, liczą się przede wszystkim z grupy B, witamina C, cynk i selen. Imbir wykazuje działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne oraz przeciwwirusowe. Przydaje się w  łagodzeniu przeziębień, odkaża, rozgrzewa, oddziałuje napotnie i wykrztuśnie.

Mimo powszechnego dostępu nie zawsze doceniamy pieprz. Jego głównym składnikiem, znakomicie przy tym wyczuwalnym w smaku i zapachu jest alkaloid (związek zasadowy) piperyna. Wykazuje ona działanie oczyszczające, odkażające i rozgrzewające. Przydaje się w infekcjach wirusowych i bakteryjnych, wspomaga usuwanie z organizmu toksyn. Warto ja stosować z myślą o profilaktyce onkologicznej, wzmacniając równocześnie rolę kurkuminy.

Kurkuma, imbir i pieprz oddziałują przeciwzapalne, hamują namnażanie się mikroorganizmów i pomagają w ich zwalczaniu. Przydają się, gdy idzie o leczenie przeziębień i infekcji, o efekty przeciwutleniające i o zapobieganie chorobom onkologicznym. Wszystko to łączy się z mikrobiomem i współsterowaniem pracą układu immunologicznego. Zatem jesteśmy w stanie wzmacniać odporność, dbając o florę bakteryjną jelit i wykorzystując prozdrowotne cechy scharakteryzowanych składników roślinnych poddanych fermentacji.

Odporność

Udostępnij znajomym
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>