Czy warto brać probiotyki profilaktycznie?

Na początek

Wielokrotnie odnosimy się do probiotyków w kontekście leczenia już występujących dolegliwości. Nieraz przywołujemy kontekst profilaktyki. Nie poruszaliśmy jednak tego zagadnienia dokładniej.

Poniżej wyjaśnimy, czy warto brać probiotyki profilaktycznie, jak długo, w jakich ewentualnych wariantach. Wskażemy konkretniej, przed czym probiotyk ma chronić, jaki typ wsparcia dawać i co przynosić.

Z samej definicji probiotyku wynika, że niesie on korzyści dla zdrowia. Zobaczmy więc, dlaczego i po co się wzmacniać, z jaką częstotliwością i w których sytuacjach.

profilaktyka probiotyczna
Czemu służy profilaktyka?

Profilaktyka jest w powszechnym rozumieniu przede wszystkim zapobieganiem chorobom. Ma wiele wspólnego ze zdrowym stylem życia, kształtowaniem nawyków żywieniowych, uprawianiem sportu.

Dostępność sportów jest coraz większa. Podobnie ma się to pozornie w przypadku żywności. Duża jej ilość nie oznacza jednak dobrej jakości. Wynika to ze zmian środowiskowych, ale także ze sposobów uprawiania i przetwarzania produktów.

W rezultacie mało jest osób, które nie mają niedoborów wybranych witamin, makro- i mikroelementów. Stąd konieczność suplementacji np. witaminą D. Bardzo przydatne są też probiotyki, ze względu na metabolity bakterii probiotycznych, czyli postbiotyki w postaci kwasów i witamin (głównie z grupy B). Równocześnie bakterie te mają w kontekście profilaktyki znaczenie, budując odporność, zapewniając ją i wzmacniając.

Probiotyk a profilaktyka

Probiotyki wykazują działanie wielowymiarowe. Podstawą jest oczywiście zadbanie o naszą mikrobiotę, zatem o odpowiedni, jakościowo i ilościowo skład bakterii w jelitach oraz o odporność.

Wynika stąd zwalczanie patogenów i ich metabolitów. Zapobieganie ich namnażaniu, ograniczanie infekcji na wczesnych etapach, eliminowania chorób zakaźnych, zanim wystąpią objawy.

Wielokrotnie, choć możemy nie być tego świadomi, probiotyk stosowany profilaktycznie jest w stanie nas ustrzec przed nieprawidłową konsystencją stolca, czyli zapobiega i biegunkom, i obstrukcjom. W podobny sposób probiotyk chroni przed wybranymi alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, a przynajmniej je minimalizuje

czy probiotyki warto brać profilaktycznie

Kiedy sięgać po probiotyk?

Chcąc odpowiedzieć pełniej na pytanie, czy warto sięgać po probiotyk profilaktycznie, musimy uwzględnić kryterium czasowe. Stosunkowo najłatwiej wskazać na normy dawkowania dziennego. Możemy probiotyk zażywać raz lub kilka dziennie (rozkładając porcje na mniejsze), warto jednak, by zażywać go w czasie posiłku.

Trudniejsza jest kwestia, jak długo stosować probiotyk profilaktycznie? Tydzień? Miesiąc? Rok? Przez całe życie? Jaki wariant wybrać? Ze względu na dbałość o odpowiedni skład i jakość bakterii, z wykorzystaniem najnowszych metod laboratoryjnych, opisywaliśmy walory korzystania z probiotyków w płynie.

Co niezwykle istotne w profilaktyce stosujemy koncentraty napojów probiotycznych lub napoje probiotyczne, a nie ekstrakty. W przypadku produktów FlowDay możemy mówić o koncentratach wystarczających osobie dorosłej na ok. 2 tygodnie. Jaką więc opcję stosowania moglibyśmy przyjąć?

Np. można zużyć 2 koncentraty danego typu, zrobić tygodniową przerwę. Po czym sięgnąć po koncentrat z innym składem ziół. Taką metodę dałoby się stosować przez ok. pół roku. Po czym mogłaby nastąpić 1-2-miesięczna przerwa i znów kuracja półroczna. Potem dłuższa przerwa. Jest to tylko ciekawa propozycja.

Warto jednocześnie obserwować swój organizm, patrzeć, z jakiego punktu startowaliśmy, a co i po jakim czasie się zmieniło. Także, czy w trakcie przerwy nie nastąpił w którymś obszarze zdrowia regres. Obserwacje możemy potwierdzać badaniami laboratoryjnymi.

O jakie kwestie chodzi? Np. na podstawie różnych przesłanek i wyników, wnioskujemy, że sprzyjające bakterie powinny stanowić 85 % ogólnej ich ilości w jelicie grubym. Dysbioza jelit jest powszechna i pod tym względem probiotyki mają do odegrania dużą rolę.

Kolejna sprawa, którą poruszymy w jednym z kolejnych tekstów, to probiotyk przy antybiotykoterapii. Działanie osłonowe to również bowiem swoista profilaktyka jako zapobieganie skutkom ubocznym antybiotyku i zapewnienie bakteriom odpowiednich proporcji.

Dowodzi się roli probiotyków w profilaktyce depresji i zaburzeń lękowych oraz w kontekście chorób cywilizacyjnych układu pokarmowego i krążenia. W osobnym wpisie poruszymy jeszcze temat probiotyków w kontekście odchudzania się, profilaktyki prawidłowej masy ciała itp.

Mikrobiom w pewnej części obejmuje prostatę. W czasie przerostu patogennych bakterii w okolicy tego narządu dochodzi do postępującego stanu zapalnego, który może mieć fatalne skutki. Warto zatem długookresowo stosować preparaty probiotyczne, które hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów i stanowią doskonałą profilaktykę w aspekcie przerostu gruczołu prostaty.

Jakie probiotyki warto brać profilaktycznie?

Niekiedy, z korzyścią dla zdrowia sięgamy po kiszonki i produkty fermentacji mlecznej. Jednak skuteczniejsze są prawdziwe probiotyki, ze względu na dokładnie poznany i przebadany skład bakterii, wraz z dowodami ich działania. Koncentraty i napoje FlowDay są zarejestrowane jako produkty spożywcze.

W profilaktyce polecamy kilka koncentratów. Skład i rodzaj bakterii są w nich zbliżone. Jest to kilkanaście rekomendowanych szczepów bakterii probiotycznych i 600 milionów bakterii w dziennej porcji. Skupmy się dodatkowo na przypomnieniu roli ziół, gdybyśmy chcieli sięgnąć po poniższe koncentraty naprzemiennie.

Koncentrat probiotyczny Joy Day – Mięta i inne ziołowe to najbardziej naturalne probiotyki na rynku. Zalety mięty to: liczne makro- i mikroskładniki (magnez, wapń, potas, żelazo), witaminy (m.in. A, C), działanie bakteriobójcze, efekt chłodzący, łagodzenie nudności, migren, kaszlu, chrypki, obniżanie ciśnienia, pobudzanie wydzielania soków trawiennych, zwiększenie przepływu żółci, lepsze wchłanianie, łagodzenie wzdęć, wspomaganie pracy jelit. W probiotyku miętowym obecne są również kwiaty czarnego bzu, kwiaty głogu, liście melisy, kwiaty lipy, ziele skrzypu. Czarny bez działa napotnie, przeciwbólowo, oczyszczająco, przyspiesza przemianę materii. Lipa ułatwia trawienie, działa oczyszczająco, uspokajająco, zawiera witaminę B3 i C. Melisa uspokaja, wpływa pozytywnie na układ pokarmowy, zawiera witaminę C, żelazo, cynk, miedź.

Koncentrat probiotyczny Joy Day – Owoce lasu wykazuje dodatkowe działanie przydatne w leczeniu i profilaktyce przeziębień. Owoce lasu liczą się w zapobieganiu nowotworom. Oczyszczają układ moczowy.

Koncentrat probiotyczny Joy Day – Głóg ma znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia. Głóg działa tonizująco, uspokaja, reguluje ciśnienie krwi, jest źródłem witaminy C, A, z grupy B.

Koncentrat probiotyczny Joy Day – Topinambur przydaje się w profilaktyce chorób układu nerwowego i krwionośnego. Topinambur zawiera witaminę B, C, E oraz potas, magnez, wapń, sód, cynk, żelazo, miedź. Zapobiega cukrzycy insulinoniezależnej. Reguluje cholesterol. Wspomaga wątrobę.

Koncentrat probiotyczny ProbioSport zawiera sfermentowane zioła i owoce, w tym liście porzeczki i dziką różę, która ma w składzie ilości witaminy C, A, B1, B2, E, K i kwasu foliowego.

Zakończenie

Profilaktyczne stosowanie probiotyków przynosi korzyści. W zależności jednak od tego, jakiemu aspektowi zapobiegania chcemy poświęcić szczególną uwagę, warto kierować się dodatkowo składem ziół.

W kwestii, czy warto brać probiotyki profilaktycznie, odpowiedź jest twierdząca. Nieco rozbieżności napotkamy natomiast, odpowiadając na pytanie, jak długo stosować probiotyk. Zależy to bowiem głównie od naszego ogólnego stanu zdrowia, od nawyków żywieniowych, od jakości pożywienia oraz od sprawdzania, co się zmieniło na korzyść.

Udostępnij znajomym
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>