– Probiotyki w płynie
Skontaktuj się z nami: 517 238 082 lub 531 989 101

Nadmiar słodyczy w diecie

Nadmiar spożywanego cukru niewątpliwie szkodzi zdrowiu. Prowadzi do nadwagi oraz otyłości, które stanowią duży problem w krajach szczególnie wysoko rozwiniętych. Jak ograniczyć go w diecie?

Cukier w diecie

Nadmiar słodyczy w diecie definitywnie szkodzi. Słodki smak jest kojarzony przez człowieka z bezpieczeństwem. Zazwyczaj po słodkie przekąski sięga się z powodu braku czasu na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków, bądź w celu odreagowania stresów. Zatem bardzo łatwo jest uzależnić organizm od słodkich substancji. Wraz z rozwojem cywilizacji zyskaliśmy nadmiar przetworzonej żywności, która w sposób negatywny wpływa na szlaki metaboliczne w organizmie człowieka (w tym generuje stres metaboliczny). W rezultacie dieta bazująca na przetworzonych produktach może zaburzać i oddziaływać negatywnie na czynności oraz funkcje organizmu. Na przestrzeni lat w diecie osób żyjących w Polsce, stwierdzono nadmierne spożywanie oraz pozyskiwanie energii z cukrów rafinowanych. Bardzo popularne stały się słodycze i słodkie napoje bazujące na sacharozie oraz fruktozie, na które popyt stale wzrasta. Badania bezwzględnie potwierdzają wysoką szkodliwość w interakcji tych substancji na zdrowie.

Nadmiar słodyczy

Uzależnienie od cukru

Uzależnienie od cukru to mechanizm, który powstaje w ten sam sposób co uzależnienie od narkotyków m.in morfiny. Osoby uzależnione od cukru także posiadają widoczne zmiany biochemiczne oraz organiczne w mózgu. Można do nich zaliczyć zwiększenie się liczby receptorów oraz ilości połączeń w szlaku „układzie nagrody”. Ponadto dochodzi m.in do uniewrażliwienia swoistych receptorów dopaminy. Modyfikacje te są widoczne przy badaniu autoradiografii. Na korzyść działa jedynie to, iż jest to proces całkowicie odwracalny.

Dlaczego cukier jest niezdrowy?

Nadmiar słodyczy w diecie prowadzi przede wszystkim do otyłości i cukrzycy typu II. Powoduje szybki wzrost glukozy we krwi, ze względu na wysoki indeks glikemiczny. Po szybkim skoku glukozy następuje wyrzut do krwi insuliny, która nasila procesy lipogenezy (rozrost tkanki tłuszczowej). Co więcej, zwiększa w organizmie poziom cholesterolu LDL, który jest przyczyną rozwoju miażdżycy oraz chorób układu krążenia. Cukier zmniejsza odporność organizmu, ponieważ osłabia sprawność fagocytów oraz granulocytów. Prowadzi także do destabilizujących zmian w składzie mikrobioty jelitowej, która odgrywa dużą rolę w procesach odpowiedzi immunologicznej organizmu oraz może doprowadzić do nasilenia chorób autoimmunologicznych. Kolejnym faktem jest, iż cukier spożywany w nieumiarkowanych ilościach prowadzi do rozwoju komórek nowotworowych, ponieważ komórki kancerogenne przybierają na sile i namnażają się dzięki dużemu stężeniu glukozy.

Glukoza oraz jej związek z wit. C

Glukoza przyczynia się do upośledzenia wchłaniania witaminy C do komórek organizmu. Wynika to z faktu, iż witamina C do translokacji posługuje się tymi samymi białkami transportującymi co glukoza. Gdy podaż glukozy w organizmie jest za duża białka transportowe zostają wysycone w efekcie tego wit. C nie zostaje do nich przyłączona i nie może zostać zaabsorbowana przez komórki. Witamina C pełni w organizmie szereg istotnych funkcji.

Jak odzwyczaić organizm od łaknienia na słodycze?

By odzwyczaić organizm od napadów na słodkie przekąski oraz usunąć nadmiar słodyczy w diecie należy zastosować się do kilku zasad. Jedną z nich jest spożywanie częściej a mniejszych porcji pokarmowych. W efekcie tego poziom glukozy w organizmie nie będzie ulegał dużym wahaniom, co w konsekwencji zminimalizuje chęć podjadania. Węglowodany proste należy spożywać z dobrego źródła, którym są przede wszystkim owoce i warzywa zawierające błonnik pokarmowy. Warto z ich udziałem przygotowywać pełnowartościowe posiłki, które zaspokoją chęć na słodkie. Co więcej, warzywem o cenionych właściwościach prozdrowotnych jest topinambur. Zawarta w bulwach inulina, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz hamuje łaknienie i daje poczucie sytości. Spożywanie węglowodanów złożonych dostarcza energii na długi czas oraz zapewnia uczucie sytości na dłużej w porównaniu z węglowodanami prostymi. W procesach abstynencji niezwykle pomocny jest sport i ogólne działania zaliczane do aktywności fizycznej. Cukier można zastąpić ksylitolem bądź stewią, które nie powodują takiego zagrożenia dla zdrowia jak cukier. Prawidłowe stężenie glukozy we krwi u osoby zdrowej powinno oscylować w przedziale od 60 do 100 mg/dl.

 

 

Przeczytaj również