– Probiotyki w płynie
Skontaktuj się z nami: 517 238 082 lub 531 989 101

Dieta Raw Food – Czy surowe oznacza zdrowe?

Dieta Raw Food należy do diet, która z wielu względów budzi kontorwersje. Koniecznie sprawdź czy jest dobra dla Ciebie!

Dieta Raw Food

Dieta Raw Food – „surowa” dieta

Dieta Raw Food nazywana często witarianizmem polega na spożywaniu pokarmów w wersji surowej. Dotyczy zarówno warzyw, owoców oraz produktów odzwierzęcych, do których można zaliczyć niepasteryzowane mleko, kefiry, jogurty. Ponadto w jadłospisie diety Raw Food mogą się znaleźć surowe jaja, ryby oraz mięso. Pokarm surowy to taki, który nie został poddany obróbce termicznej np. gotowaniu, wędzeniu, smażeniu, pasteryzacji, homogenizacji. Żywność, która jest uważana za surową nie może osiągnąć temperatury wyższej niż 40 – 48 stopni C. Dodatkowo pokarm surowy nie powinien przechodzić procesów rafinowania oraz pasteryzowania. Bardzo cenionym procesem w diecie Raw jest poddanie żywności procesom fermentacji – kiszenia. Sfermentowany pokarm jest wzbogacony o cenne bakterie probiotyczne, które mają korzystny wpływ na zdrowie. Stąd wszelkiego rodzaju kiszonki (kapusta, ogórki, sałatka kimchi) są korzystnym urozmaiceniem diety.

Dieta Raw Food

Dieta Raw – jak wpływa na zdrowie

Do podstawowych zalet wynikających ze stosowania diety Raw Food zalicza się:

  • Wysoka zawartość błonnika pokarmowego
  • Zminimalizowanie spożywania soli, cukrów prostych, związków konserwujących, akrylamidów i nitorozaminów
  • Wykluczenie spożywania przetworzonej żywności w tym fast food’ów
  • Wyeliminowanie z diety tłuszczy trans oraz ograniczenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych i soli

Dieta Raw Food – co można spożywać?

Dieta Raw Food opiera się głównie na produktach roślinnych, do których należą:

  • świeże owoce i warzywa
  • suszone owoce
  • orzechy
  • algi morskie
  • kiełki
  • nasiona
  • zioła
  • oleje tłoczone na zimno
  • surowe masło orzechowe
  • napoje roślinne
  • woda
Dieta Raw Food

Dieta Raw – czego nie można spożywać?

W Diecie Raw bezwzględnie nie można spożywać produktów, które uległy obróbce termicznej. Wykluczyć należy gotowane, smażone i pieczone warzywa, owoce, mięso, pasteryzowane soki, kawę, herbatę oraz alkohol. Co więcej, produkty zbożowe tj. chleb, makaron, kasza, ryż oraz sól kamienna również nie powinny znaleźć się w jadłospisie.

Przeciwwskazania

Pomimo dużej obecności warzyw i owoców w diecie oraz produktów, które uważane są za najzdrowsze, dieta Raw Food niesie ze sobą duże ryzyko. Długotrwałe i nieumiejętne posługiwanie się dietą może doprowadzić do niedożywienia organizmu, niedoboru witamin i składników mineralnych. W rezultacie może doprowadzić do uszczerbków na zdrowiu. Niewątpliwie witarianizm nie może być wprowadzony kobietom w ciąży, karmiącym piersiom oraz małym dzieciom.
Z uwagi na wysoką zawartość tzw. FODMAP, czyli fermentujących węglowodanów i polioli diety powinny unikać osoby z chorobami jelit w tym:

  • Zespół jelita drażliwego – IBS
  • Choroba Leśniowskiego – Crohna
  • Wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • SIBO –  small intestinal bacterial overgrowth

Zagrożenia

Nie ulega wątpliwości, iż stosowanie procesów termicznych wobec żywności niesie ze sobą również wiele korzyści. Prowadzi do zniszczenia drobnoustrojów chorobotwórczych, wirusów, bakterii oraz eliminuje ryzyko zakażeń pasożytami. W związku z powyższym niepasteryzowana żywność może stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia człowieka. Co więcej, część owoców i warzyw, które zostały poddane obróbce termicznej wykazują większą biodostępność minerałów oraz witamin. Efekt ten jest spowodowany unieczynnieniem inhibitorów proteaz, szczawianów, fitynianów, które należą do związków antyodżywczych. Oprócz tego są łatwiej strawne i w konsekwencji lepiej przyswajalne przez organizm.

Do podstawowych zagrożeń dla zdrowia można zaliczyć:

  • Duży udział składników antyodżywczych – gitrogeny, kwas fitynowy
  • Niedobór składników odżywiających organizm – witamin, minerałów, kwasów Omega 3
  • Niedobór białka w diecie
  • Niska kaloryczność
  • Nadmiar węglowodanów w diecie
  • Niska zawartość związków biodostępnych w tym likopenu, który jest cennym przeciwutleniaczem

Dieta Raw Food i probiotyki

Surowe warzywa oraz owoce konsumowane w dużych ilościach, z początku mogą sprzyjać generowaniu problemów trawiennych. Spożywanie roślin strączkowych może powodować wzdęcia i zaparcia. Doskonałym suplementem, który wspomoże pracę żołądka i perystaltykę jelit jest naturalny suplement probiotyczny Joy Day. Zawiera żywe konsorcjum bakterii probiotycznych wraz z przefermentowanymi ekstraktami roślinnymi. Oprócz tego polepszą wchłanianie składników odżywczych dostarczanych do organizmu wraz z pożywieniem. Flora bakteryjna człowieka ma ogromny wpływ na kondycję całego organizmu, dlatego ważne jest by jej skład ilościowy i jakościowy był prawidłowy.

Podsumowanie

Ciało człowieka na przestrzeni lat ulegało ewolucji. Ludzki organizm przystosowywał się do spożywania gotowanego pokarmu. Dowodem na to jest skrócenie przewodu pokarmowego oraz zmniejszenie kłów. Co więcej, zmianie uległ skład mikroflory jelitowej oraz skład gazów jelitowych.
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty można stwierdzić, iż dieta Raw Food „może lecz nie musi” być zdrowa. Niewątpliwie zależy to od wielu warunków, które stwarza ludzki organizm. U niektórych efekty mogą okazać się rewelacyjne natomiast u innych stosowanie diety może być negatywne w skutkach .

Przeczytaj również